Sharma 1
Sudesh Sharma hadde gledet seg til gjensynet med Torridal. Til høyre sønnen Raj og dattera Sarita.

110 torridøler møtte opp 15. april 2015 for å treffe igjen familien Sharma, som driver restauranten Mother India. Faren Sudesh kom til Norge i 1972, og året etter kom han til Mosby og fikk jobb på Høie Fabrikker. Da kona kom etter fra India med to små barn, bestod bagasjen av en teskje og et glass babymat til sønnen Raj. Så starten var ganske spartansk. De bodde i en arbeiderbolig i Setesdalsveien 614, som også huset tre andre indiske familier. Leie og betaling for sengetøy ble trukket i lønna, som den gang var 10 kr timen. Han og kona jobbet skift på fabrikken, men ikke de samme skiftene, for å kunne passe barna.

Sharma 2
Raj Sharma: Torridal la grunnlaget.

Barna Raj, Sarita og Kamilla fortalte om den flotte tida de hadde i Torridal og livet etterpå, og der det manglet årstall eller andre data, hadde Sudesh alt parat. – Torridal la grunnlaget for det vi er i dag, understreket Raj. Her ble vi møtt av hjelpende hender og svøpt i den norske kulturen, og jeg tror ikke vi tok skade av det. Tida i Torridal var de beste årene i livet.

Sarita takket for at de denne kvelden fikk komme og dele gode minner. Da de kjøpte Torridalskiosken på Hommeren i 1980, var hun 12 år og fikk fri fra skolen en halvtime før de andre for å åpne kiosken. Der ekspederte hun og gjorde lekser, og venner stakk innom for å hjelpe med leksene. – Vi følte oss ikke som utenforstående, men som en storfamilie og velkomne overalt; i skole, kirke, bedehus, idrettslag, volleyball og fotball. Vi ville være en del av samfunnet, og vi ba aldri myndighetene om hjelp. I våre dager er alt blitt så formalisert, innvandrere skal «integreres». Vi ble en naturlig del av lokalmiljøet med god hjelp av bygdefolket.

Sharma 3
Sarita Sehjpal fortalte om barndom og forretningsliv.

Hun fortalte så om veien videre. I 1985 kjøpte de en butikk på Hellemyr, og i 1993 den italienske restauranten Bella Napoli i Markensgt. 42. De hadde en drøm om å gjøre den om til indisk restaurant, men det ble at de satset på en helt ny restaurant, Mother India, som åpnet i Geheb-kjelleren i 1995. Uten mye erfaring med restaurantdrift utviklet Sarita en genuin interesse for mat og lærte av kokkene ved å være deres assistent – til å begynne med med å skrelle løk en hel uke!

I 2010 ble Mother India kåret til Norges beste indiske restaurant av Dagbladet Magasinet. Men likevel visste de at dette ikke var endestasjonen. Nå begynte de å tenke på ferdigmat. Det ble indisk flymat med SAS til New Dehli og Dubai. Taste of India på Mjåvann drives nå av Orkla med Sarita som frontfigur. Ferdigmaten blir bl.a. eksportert til de største kjedene i Danmark. I desember 2014 kom Sarita ut med egen kokebok, og det hører med til historien at hun i 2000 ble årets kvinnelige gründer på Agder.

Sharma 4
Kamilla Sharma delte gode minner.

Til slutt understreket både yngstedattera, Kamilla, og faren, Sudesh, alle de verdifulle minnene de har fra Torridal. Den kjærligheten og omsorgen de opplevde her, har gjort dem til det de er. Sudesh sa han var glad for å ha snille barn, og at han hadde lært dem å opptre ærlig og skikkelig; hvis de solgte en kald brus, skulle den også være kald! Viser en respekt, så får en respekt. Han hadde gledet seg veldig til å komme til Torridal denne kvelden. Det var her det begynte, og den gode hjelpen de fikk av alle folk i bygda, hadde inspirert han for hele livet.

Familien ble overrakt blomster og en innramma forstørrelse av bildet av tre generasjoner Sharma som stod i Fædrelandsvennen 9. januar.

Sharma 5
110 interesserte tilhørere.

I pausen fikk vi servert indisk gryterett fra Mother India, og familien Sharma slo av en prat med kjentfolk.

Sharma 6
Lang kø for å få mat fra Mother India.

Sharma 7
Sarita og Raj serverer.

Sharma 8
Den smakfulle retten nytes.

Etter pausen leste Torfrid Nordal et stykke om et ektepar som skulle prøve bunadene før 17. mai. De hadde krympet i klesskapet!

110 fornøyde torridøler kunne reise hjem etter en oppløftende kveld i historielaget.

Sharma k1

Familien Sharma drev Torridalskiosken fra 1980 til 1994.
Disse bildene som vi har
fått låne av Raj Sharma, er trolig fra midten av 1980-årene.

Sharma k2x
Kamlesh Sharma i kiosken.

Sharma k3x
Raj

Sharma k4
Kamlesh Sharma utenfor kiosken 17. mai 1984?

Sharma k5x
Sarita.