møtet 171018 1

85 opplevde Ingrid Wisløff Jæger ta oss 60‒70 år tilbake i tid på møtet 18. oktober. Mange var det nok som kjente seg igjen i hverdagslivet den gang. Hun fikk tydelig fram bondekjerringenes sentrale plass i bygda og den betydningen de hadde. På en lun og humoristisk måte, og med dyp respekt, ga hun eksempler på alt disse kvinnene behersket i et samfunn så vidt forskjellig fra dagens. (Mer følger.)

møtet 171018 5
Kjøkkengjengen er ferdig med forberedelsene.

møtet 171018 6
God stemning ved styrebordet før møtet.

Som vanlig var folk ute i god tid, og praten gikk livlig både før møtet og i pausen.

møtet 171018 2

møtet 171018 3

møtet 171018 4

Etter matpause og utlodning fikk vi se tekst og bilder som skal stå på informasjonstavla som historielaget snart setter opp i Ia. Se det her:https://www.dropbox.com/s/fdtt2l365starxj/Oppslagstavle%20Ia_korr4.pdf?dl=0

Bilder fra flommen 1. og 2. oktober ble kommentert, og disse bildene og mye mer kan du se på historielagets hjemmeside. Hjemmesideansvarlig Harald Steen viste noe av det en kan finne der, og ba folk melde fra om de fant feil og mangler, spesielt i artikkelen om Torridal. Anders Benestvedt, som styrer facebooksiden, fortalte at mange følger den, det kan være opptil tusen likes på enkelte artikler. Fordelen med Facebook er nettopp den enkle muligheten for kommentarer og tilbakemeldinger, mens hjemmesidens styrke er god oversikt over alt stoffet; fra møter, turer, museet og annet. Så følg med begge plasser!

Til slutt leste Torfrid et stykke om et svært velluktende møte på bedehuset. De ulike parfymedunstene vekket gode minner hos tidligere sjøfolk, mens konene ble heller snurtne. Torridalssangen avrundet et innholdsrikt møte.