Stemningsfull rusletur i historielaget 1. mars
Tekst: Anders Benestvedt / foto: Harald O. Steen

historielaget rusletur

historielaget rusletur C
Nodevigen og Gravane sett fra Odderøya ca. 1870.

Inger Johanne og Knut Mæsel sjarmerte en fullsatt sal med sin rusletur langs Strandpromenaden i Kristiansand. På en slentrende måte vekslet de mellom historiske tilbakeblikk fra Christian IV i 1641 til dagens praktfulle parkanlegg i området fra Odderøya til Otras bredd. Historikken ble illustrert med et vell av bilder – faktisk helt tilbake til tiden før bybrannen i 1892. God humring og bekreftende småkommentarer blomstret i salen da vi ble minnet om store begivenheter i Tresse på 7. juni med bl.a. Gunder Tellefsen og kristiansandspigene.

Et av høydepunktene var selvsagt Festningen, som legendariske Kåre Eriksen drev, og historier om karbonadesmørbrødene som ble solgt flere ganger for å tilfredsstille spiseplikten. Vi fikk også en selvopplevd, dramatisk skildring av Knut Mæsels tid som servitør og utkaster på festningen da store band som Heartbreakers og Deep River Boys entret scenen.

Historielaget rusletur D
Restauranten på festninga.

De ruslet videre til Langfelts allmenning, og vi ble minnet om store ødeleggelser etter storm og uvær med påfølgende gjenoppbygging. Avslutningsvis var vi på tivoli hos Gorgus Oseberg. «Kom nærmere, kom nærmere» var hans merkevare, og folk stod som sild i tønne før de kastet seg på radiobiler og karuseller.

Foredraget var et stort historisk tilbakeblikk med høyeste grad av underholdning. På spørsmål om hvor rusleturbøkene finnes, ble det opplyst at restopplaget er til salgs i Berges bokhandel.

historielaget rusletur B

Historielaget gjennomførte også årsmøte denne kvelden. Det ble raskt og stødig tatt hånd om av leder Tomas A. Lie. Lotteri, allsang og smakfull bevertning preget også kvelden sammen med morsom opplesning av Torfrid – denne gang på vers.

Årsmøtereferat og årsmelding her!