Kathe Mathiesen
Kathe Mathiesen, fotografert av Tor Breland
på møtet i historielaget 10. november 2021.

Interessant samtale med Kathe Mathiesen, som fylte102 år 16. februar 2022

Kathe vokste opp i Kristiansand og kom til Mosby da hun giftet seg med sin Reidar i 1941. De bodde i ni år på gamle Torheim sammen med syv andre familier før de bygde hus på Tutlamoen.

I 2020 hadde Kathes barnebarn, Kirsti Mathiesen Hjemdahl, en interessant og spennende samtale med Kathe. Dette ble filmet av historielaget. Kathe forteller med stort engasjement om sin barndom i byen og sitt aktive liv på Mosby. Der var hun og Reidar sterkt engasjert i bl.a. skolemusikken og idretten i bygda vår. Mange vil nok nikke smilende og gjenkjennende til mange av de hendelsene hun forteller om. Med velvalgte ord uttrykker hun også skuffelse over hvor lite oppmerksomhet og takk jernbanefolk har fått for den store innsatsen de gjorde i motstandsarbeidet under krigen. Vi får også se en rekke bilder fra Kathes rikholdige bildesamling.

Anders Benestvedt

Lenke til videointervjuet: https://www.youtube.com/watch?v=i6mgWfJzqeI