Tradisjonsrikt julemøte 13. desember

TEKST: Tomas A. Lie / FOTO: Svein Eriksen

2023 julem 1

75 personer besøkte julemøtet i historielaget for å høre Odd Bjørnsen og Johan Varen Ugland sin versjon av «Astrid Lindgren for voksne» i ord og toner.

Kvelden startet med å synge «Det lyser i stille grender» hvor Egil Hægeland trakterte pianoet som tidligere.

Odd Bjørnsen tok for seg Astrid Lindgrens forfatterskap. Hun var født i Småland i Sverige i 1907 og døde i 2002 – 94 år gammel. Hun var en av verdens mest kjente, anerkjente og leste barnebokforfattere, og hennes bøker er oversatt til rundt hundre språk. Astrid Lindgren var barnas forfatter, og Odd Bjørnsen skildret på en god måte hvordan barnas livsvilkår opptok henne hele livet. Hun så barn på en annen måte enn mange av sine samtidige barnebokforfattere. Bøkene hennes skapte empati og engasjement.

Odd Bjørnsen var innom noen av de mest kjente bøkene, som Pippi Langstrømpe, Ronja Røverdatter og Emil fra Lønneberget. Johan Varen Ugland både deklamerte, sang og spilte flere kjente sanger og ikke minst Pippi Langstrømpe.

2023 julem b

Så var det tid for julegrøt med smør, sukker, kanel og solbærsaft, og hvem fant mandelen i grøten og kunne hente sin marsipangris. Kaffi og julekake hører også med på julemøte, og praten rundt bordene viste at folk hygget seg, så det var nesten utidig å annonsere utlodning. Men med tilbud om fem årer pluss Torridalskalenderen 2024 for 200 kr gikk åresalget strykende, og Reidar Omdal håndterte tekningen på sin sedvanlig muntre måte som bare han kan.

Før Odd Bjørnsen leste en liten julefortelling, var det tid for julesangen «Glade jul». Julefortellingen var en historie om et lite barn som ble født i en stall langt, langt borte og for lenge, lenge siden.

Historielaget takket så for en minnerik kveld og ønsket alle en riktig god jul og et godt nytt år og velkommen tilbake til neste temamøte som er onsdag 31. januar.

Til sist ble lyset dempet, og sangen «Deilig er jorden» avsluttet kvelden.